viernes, 12 de mayo de 2017

Activitats per treballar les emocions

A partir de contes com:

EL MONSTRE DE COLORS


Tracta sobre un monstre que està fet un embolic, perquè no sap que li passa. S'aixeca al matí molt estrany, tot ple de colors. I es troba amb una amiga i li explica que un altre cop s'ha embolicat i ella el porta amb un lloc on estan totes les emocions barrejades, i ella li diu que ha de classificar cada emoció al pot corresponent. Aleshores el monstre es dóna compte que el color groc és l'alegria, i li agrada molt perquè quan ell està alegre riu, balla. Després es dóna compte que el blau és la tristesa, que és suau com el mar, i quan ell està trist el que vol fer és estar sol, després es dóna compte que el vermell és la ràbia, i ell s'enfada quan té una injustícia, i també estar el negre, que és la por, i ell té por a la foscor i per últim estar el color verd, que és la calma, que és quan estàs tranquil. I el que fa el monstre és classificar cada color a un pot i al final es dóna compte que té un altre color, que és el rosa, perquè s'ha enamorat de la seva amiga.




LES PETITES (I GRANS) EMOCIONS DE LA VIDA

Has notat la màgia d’una abraçada quan fas les paus amb un amic? Algun cop has volgut amagar-te mentre notaves que t’envermellies més i més? Qui no ha plorat de ràbia després d’una decepció?

La por, la tendresa, la gelosia, la felicitat... són algunes de Les petites (i grans) emocions de la vida. De vegades no són agradables, unes altres esdevenen meravelloses, però sempre fan que la vida sigui emocionant i pagui la pena viure-la.



A partir de pel·lícules:

INSIDE OUT

La pel·lícula narra la història de Riley Anderson, una nena d'onze anys, que ha de mudar-se amb els seus pares de la seva llar en Minessota a Sant Francisco. No obstant això, la major part de la trama es desenvolupa en la seva ment, on un grup de cinc emocions antropomòrfiques —Alegria, Tristesa, Por, Fàstic i Ira s'encarrega de dirigir els comportaments de la seva vida quotidiana. A més, ha d'ocupar-se d'examinar acuradament el sistema d'emmagatzematge de memòria i «lluitar» per estabilitzar l'estat mental de Riley.






LA MECÁNICA DEL CORAZÓN

A Edimburg, en 1874, neix Jack en un dia tan gèlid que el seu cor es congela. Per reanimar-ho, li implanten un artefacte connectat amb un rellotge de mecanisme molt delicat. Amb ell haurà de viure Jack seguint tres regles: no tocar mai les agulles, dominar la còlera i, la més important, no haurà d'enamorar-se mai. Si no compleix aquestes regles, el seu cor deixarà de funcionar. Tot va bé fins que coneix a una noia amb ulleres que li arriba fins al cor. Jack emprèn llavors la cerca de l'amor en un viatge que li porta d'Escòcia a Espanya.



A partir d'activitats:


Títol:
El cub de les emocions
Objectius:
-          Diferenciar els diferents tipus d’emocions
-          Posar paraules a les seves emocions
-          Compartir les emocions amb les altres persones
Dinàmica de:
Educació emocional
Desenvolupament:
Abans de començar l’activitat, haurem de deixar l’aula sense obstacles que ens impedeixin fer l’activitat, quan ja ho tenim lliure, farem seure als infants en rotlla, quan ja estan tots asseguts comencem l’activitat.
Començarà un infant i tirarà el dau, el dau tindrà 6 emocions i depenen de l’emoció que li toqui li farem una pregunta diferent. Com per exemple: Al Xavi tira el dau i li toca l’alegria, primer li preguntaríem si algun cop ha sentit alegria després li direm que expressi en quin moment va sentir aquesta emoció.  
Espai:
A l’aula
Material:
Dau i 6 imatges d’emocions
Durada:
20-30 minuts
Valoració de l’activitat en el grup:
En l’explicació de l’activitat, tots els membres estaven atents, i ho van entendre tot.
Van ser molt respectuosos en el que va ser l’ordre del torn de paraula.
Aquesta activitat ha sigut divertida i bonica i el més important que tots els nens i nenes han participat.
Opinió personal de la dinàmica:
Jo crec que aquesta activitat és bona per treballar les emocions ja que, tots els infants han de participar, i han d’expressar els seus sentiments.
Variants de la dinàmica en l’aplicació a l’educació infantil:
Si tenim un infant amb problemes visuals doncs les imatges estarien amb braille. 


































Títol:
Cares d’emocions
Objectius:
-          Sentir-se identificat amb les cares que mostra l’educadora
-          Saber expressar el que sent
Dinàmica de:
Educació Emocional
Desenvolupament:
Hi ha diferents cares dibuixades en cartells, llavors l’educadora ensenya una cara i els infants diuen si se senten identificats o no amb aquesta cara. Si és que sí, és parlar del problema que hi ha i s’intenta solucionar.
Estaríem a la rotllana asseguts i l’educadora ensenyaria una cara J i diria: Qui està content? I els infants haurien de manifestar si ho estan o no aixecant la mà.
Espai:
Classe
Material:
Cartells amb les cares corresponents
Durada:
15 min
Valoració de l’activitat en el grup:
És una activitat molt positiva pels infants perquè creiem que exterioritzant el que senten i s’identifiquen amb l’emoció corresponent. A més, poden explicar els conflictes que han tingut, o perquè es senten malament o bé...
Opinió personal de la dinàmica:
La meva opinió personal sobre la dinàmica va ser bona, penso que en l’educació emocional és un bon recurs per treballar les emocions a l’aula.
Variants de la dinàmica en l’aplicació a l’educació infantil:
Penso que no hi ha variants d’aquesta activitat. Els infants poden participar totalment en explicar com estan o no i el motiu de per què senten aquesta emoció.


































Títol:
Que sents?
Objectius:
-          Identificar l'emoció.
-          Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.
-          Relacionar les emocions amb vivències.
Dinàmica de:
Educació emocional
Desenvolupament:
L'activitat constarà de petits grups de 4.
Agafarem el primer grup i li donarem a cadascú una cartolina ( que són las de les cares de les emocions de tristesa, felicitat, por i ràbia. Una vegada hem repartit les cartolines, un per un, ha d'identificar l'emoció que li ha tocat i dir alguna situació en la qual s'han sentit així.
Espai:
A classe.
Material:
Cartolines.
Durada:
15 minuts aproximadament.
Valoració de l'activitat en grup:
Ha sigut una activitat on ens ha ajudat a conèixer una mica millor als nostres companys.
Opinió personal de la dinàmica:
Penso que ha sigut una activitat divertida, que serveix per a conèixer millor les coses que li agraden o no a la resta de les nostres companyes i amb això saber amb qui pots tenir més afinitat.
Variant de la dinàmica en l'aplicació a l'educació infantil:
Abans de fer l'activitat explicaria un conte on hi hagi diferents emocions. A cada emoció li ensenyaria als nens les cares de les cartolines perquè reconeguin millor l'emoció.

































Títol
Les pinces de les emocions
Objectius
-          D'expressar les seves emocions.
-          Expressar la seva emoció i entendre la dels altres.
-          Posar-les en pràctica.
-          Saber perquè se sent així i explicar-lo.
-          Desenvolupar motricitat fina.
Desenvolupament
Després de l'arribada dels nens i nenes a classe al matí seguidament es posaran en rotllana per fer la rutina del bon dia, quan aquesta rutina acabi començaríem l'activitat de les pinces de les emocions. Que consisteix a tenir 3 cartolines, cadascuna amb una cara diferent (contenta, trista i enfadada) aquestes cares les tindríem enganxades a la porta i cada matí en arribar a classe i en sortir a la tarda per marxar a casa preguntaríem als nens i nenes com se senten o si havien tingut algun problema i si els hi podem ajudar a solucionar-ho.
Espai
A classe
Material
Cartolines, filtro, pinces i retoladors
Durada
15 - 20 min
Valoració de l’activitat en grup
La valoració d'aquesta activitat és molt bona, és un recurs creatiu i visual per als nens i nenes de classe a part que funciona molt bé i sembla que als nens i nenes de la classe els hi agrada encara que a vegades és difícil que s'expressin perquè alguns són molt tímids o tímides.
Opinió personal de la dinàmica
Pensem que aquesta activitat és un molt bon recurs per treballar l’educació emocional, ja que els nens i nenes a través de les emocions que senten es poden expressar amb nosaltres i entre ells i poden també, arribar ells sols o amb l’ajuda dels seus companys  a posar una solució.
Variants de la dinàmica en l’ aplicació a l’ educació infantil
Aquesta activitat es realitzaria a l'arribada a l'aula i a la sortida cada dia. Però si hi ha algun conflicte al pati, a classe o el que sigui també es faria l'activitat de les pinces.





































No hay comentarios:

Publicar un comentario