jueves, 11 de mayo de 2017

Psicomotricitat vivencial

Objectius

L’objectiu general de la psicomotricitat és afavorir el desenvolupament global i harmònic dels infants.

  • Afavorir el desenvolupament de la funció simbòlica
  • Afavorir el desenvolupament dels processos d’asseguració
  • Afavorir el desenvolupament del procés de descentrament
Objectius específics

  • Gaudir de l’activitat
  • Experimentar per ell mateix
  • Expressar els seus sentiments a través dels moviments

Estratègies d’intervenció

Preparació de l’espai dels infants

La sala de psicomotricitat ha de ser un espai ampli, ventilat i lluminós. El terra és recomanable que estigui cobert amb PVC o de fusta, per tal d’evitar el fred (durant la sessió els infants van descalços o amb uns mitjons antilliscants). La temperatura ha de ser ambient, no ha de fer excessiva calor, però tampoc fred. L’espai ha de convidar al moviment i al joc dels infants, i a més a més, ha de ser confortable. És important que no hi hagin obstacles que impedeixin el moviment lliure dels infants.

Ritual d’entrada

Per aquesta fase els infants es disposen asseguts al terra des d’on poden observar la disposició de la sala. És un moment de cohesió de grup, de presentació de la sala, de seguretat, de trencament amb les activitats més de caire escolar i de conversa inicial.

És en aquest moment quan:
  • Es nombra els infants que no estan presents, per a donar importància a les relacions de grup i a la seva cohesió.
  • Es recorden les normes que han de seguir per a jugar: no fer-se mal ni fer mal a ningú, respectar el material i no portar-lo d’un espai a un altre i, sobretot, jugar i gaudir de l’estona.
  • Recordar situacions que van passar en sessions anteriors, per a preguntar als infants a que voldran jugar, per exemple.

Fase d’impulsivitat

Abans de l’activitat motriu espontània es proposa als infants alguna activitat o joc que serveixi de desbloqueig tònic, a la vegada que d’escalfament per a evitar possibles lesions.



Una activitat adequada per al desbloqueig tònic és destruir una torre o muralla d’escuma grossa amb el seu propi cos o bé llençant-li pilotes, a la mateixa vegada també poden fer un fort crit, allò els hi ajudarà a descarregar-se emocionalment.

Una altra activitat per al desbloqueig tònic seria que l’educador/a construiria com una mena de piscina de boles amb figures d’escuma grossa on dintre hi hauran globus, als quals els infants hauran de peta.



Cal dir que, aquestes dues activitats seran preparades i els infants seran qui decidiran allò que voldran en aquesta fase.

Fase d’expressió motriu



Després d’haver enderrocat la muralla, la torre d’escuma grossa o d’haver petat els globus, els infants iniciaran la fase d’expressivitat motriu, la qual és molt impulsiva, ja que cadascú jugarà lliurement amb tots els materials dels que disposem en l’aula de psicomotricitat.






Llavors, en aquesta fase, l’infant posa en moviment tot el seu cos, aconseguint així, descarregar grans quantitats d’energia, tensions, conflictes, etc.

Els infants arribaran a sentir una descàrrega tònica que els el permetrà arribar a una descàrrega emocional.
El nen/a podrà envestir els objectes de la sala, saltar, girar, rodar, arrossegar-se, fer construccions, etc. Iniciant-se d’aquesta manera en el joc simbòlic.


Fase de representació

Desprès de la fase d’expressió motriu nosaltres convidem als infants a anar a un altre espai de la sala on es començarà una fase d’expressivitat plàstica i gràfica.

En aquest moment nosaltres presentem els materials, a partir dels quals els nens i les nenes hauran de representar algun aspecte de les sessions viscudes.

Aquesta representació pot estar feta amb construccions, mitjançant un dibuix, un modelat...


Aquest tipus d’activitat ajuda a passar del plaer de fer al plaer de pensar.

Nosaltres per dur a terme la fase de representació hem pensat en donar-los una cartolina blanca gran a cada infant per a que pintin amb els dits tot allò viscut a la sessió.

Un cop hagin acabat l’activitat els hi presentarem tres gomets: un vermell, un verd i un groc. Amb aquests gomets els hi explicarem el seu significat, és a dir, el vermell significa que no els hi ha agradat la sessió, el groc voldrà dir que depèn quina activitat i el gomet verd significa que els hi ha agradat molt.

El gomet escollit pel nen o nena serà col·locat a la part del cos que ell/a elegeixi.


Ritual de sortida

Aquesta fase és tan important com les altres, ja que té per objectiu concloure tota la sessió, recollir-la, identificar a cada infant en la seva individualitat i acomiadar-se. Segons l’edat dels nens i nenes pot ser d’una manera o d’una altra.
S’acostuma a agrupar als infants a un espai diferenciat, que és sempre el mateix i es canta una cançó coneguda per a tots i totes, que marca la finalització de la sessió. Quan arriba l’hora de marxar nosaltres ens acomiadem de cadascun dels infants, fent-los veure la seva importància.

Per tal de marcar la finalització de la sessió, nosaltres hem decidit fer una cançó a l’hora de recollir.






Abans de dur a terme aquesta activitat hem preparat dues fases prèvies: una que fa referència a la preparació de la sala i dels espais per la qual nosaltres hem adaptat la temperatura del ambient a 24-25 graus, hem baixat el to de llum i hem posat música suau i tranquil·la, com per exemple: el so de les onades del mar. L’espai està lliure d’objectes que molestin o puguin distreure als infants i al terra hi ha matalassos per tal que els infants es tombin per realitzar l’activitat.

La segona fase prèvia és la preparació dels infants, els infants ja estaran sense sabates ni mitjons i tots el més còmode possible i, per poder relaxar-se reduirem tots els possibles estímuls externs a la sala.


Materials

  • Figures d’escuma
  • Màrfegues
  • Globus
  • Cèrcols
  • Gomets
  • Bancs suecs
  • Mirall
  • Túnel
  • Pilotes de diferents mides i textures
  • Pals
  • Xanques
  • Espatlleres

No hay comentarios:

Publicar un comentario