
Etimològicament, el terme prové del
grec i està format per dos morfemes: δυσ (dis, dificultat o anomalia) i λαλεῖν,
(lalein, parlar). S'ha utilitzat el terme "dislàlia" per referir-se a
trastorns d'articulació dels fonemes o grups de fonemes; com a incapacitat
productiva per formar-los correctament. També s'ha definit com a trastorn
d'articulació, amb alteració específica i constant d'un o diversos sons
(distorsió, substitució, omissió), i absència d'influències en i d'altres
fonemes adjacents o propers.
Cal tenir en compte altres casos en
què hi ha problemes en la percepció i el reconeixement dels sons que també
motiven algun error de selecció i combinació de fonemes a l'hora de formar
paraules. Així en un quadre de dislàlia s'observen problemes per articular
determinats sons fonètics i/o per seleccionar-los i combinar-los en formar
paraules.
Com la treballem amb els infants?
Amb els infants la treballem a través del buf i nosaltres hem creat una activitat i un recurs per a poder explicar-vos un exemple de com ho aplicariem a l'aula.
Tipus de recurs i d’activitat
El nostre recurs està dedicat al
treball del buf i l’elaborarem nosaltres mateixes.
Consisteix a agafar una caixa de
sabates de cartó i en una punta de la caixa crearem una porteria de futbol amb
plastilina o cartolina i dintre de la caixa hi haurà una pilota de ping pong.
L’activitat consistirà a què
l’infant, amb l’ajuda d’una canyeta de plàstic, bufarà i haurà de moure la
pilota i encerta-la a la porteria.
Fitxa de l’activitat
Nom de l’activitat: La caixa del buf
|
|||||||||||||||||||
Nombre de
participants:
grups de 4 infants
|
Edat:
4-5 anys
|
Durada:
20 minuts
|
Ubicació:
Aula
|
||||||||||||||||
Objectius:
·Incentivar el buf
·Desenvolupar la capacitat de bufar
·Mesurar la força del buf
·Fomentar el treball en grup
|
|||||||||||||||||||
Material:
·Capsa de sabates
·canyetes
·Pilota de ping-pong
|
|||||||||||||||||||
Descripció:
Abans de començar l’activitat, l’educador/a
explicarà als infants què és el buf i per a que serveix.
A continuació dividirem la classe en grups de 4 nens
i nenes per poder fer millor l’activitat.
Cada grup es posarà en una taula on hi haurà el
material de l’activitat: una caixa de sabates amb una porteria, una pilota de
ping-pong i una canyeta per a cada infant.
L’exercici consisteix en, fent servir la canyeta i
el buf, fer que la pilota entri en la porteria. No es podrà utilitzar cap
altre tècnica per “marcar” gol que no sigui el buf.
Per motivar als infants es pot planejar com si fos
una competició entre els diversos grups, durant un determinat temps ( 3
minuts) qui marqui més gols, guanya.
Per finalitzar l’activitat, es farà el recompte dels
gols marcats a cada grup i es veurà quin ha marcat més gols. Com a premi
donarem gomets verds al grup guanyador.
|
|||||||||||||||||||
Avaluació:
Avaluarem l’activitat a partir d’una taula
|
Fitxa del recurs
Recurs:
Treball
del buf
|
||||||||||||
Objectius:
- Treballar el buf a partir del joc
- Corregir i/o millorar la dislàlia
-
Controlar el buf
|
||||||||||||
Execusió del recurs:
Farem
una capsa en la que posara: Caixa del buf i dins, ficarem un camp de futbol
en el que els infants amb canyetes hauran de bufar una pilota (de ping-pong)
i ficar-la dins d’una porteria.
|
||||||||||||
Materials:
- Plastilina
- Capsa de sabates
- Pilota de ping-pong
- Canyetes
-
Retoladors
|
||||||||||||
Variacions:
- Si un infant té dificultats
visuals, tindrà un suport d’una persona que li vagi indicant si va ben
encaminat o no.
- Si un infant té dificultats
auditives, no tindrà cap problema per realitzar l’activitat.
-
Si hi ha algun infant amb discapacitats motrius, adaptarem el lloc on
realitzar l’activitat per a que pugui accedir i aproparem la capsa a
l’infant.
|
||||||||||||
Avaluació del recurs:
Aquesta
avaluació, es realitzarà un cop s’hagi acabat l’activitat per veure si la
podem tornar a fer o no. La realitzarà l’educador/a a nivell grupal i
dependrà d’això el fet de realitzar modificacions, treure l’activitat o
continuar tal i com està plantejada.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario