lunes, 15 de mayo de 2017

Què és la dislàlia?

La dislàlia és la dificultat permanent o transitòria per a la pronunciació correcta de determinats fonemes, causada per malformació o lesió de l'aparell exterior de la parla (llengua, llavis, dents, laringe). Quan la pertorbació de la parla és total, se'n diu alàlia. La correcció de la dislàlia no és sempre quirúrgica.
Etimològicament, el terme prové del grec i està format per dos morfemes: δυσ (dis, dificultat o anomalia) i λαλεῖν, (lalein, parlar). S'ha utilitzat el terme "dislàlia" per referir-se a trastorns d'articulació dels fonemes o grups de fonemes; com a incapacitat productiva per formar-los correctament. També s'ha definit com a trastorn d'articulació, amb alteració específica i constant d'un o diversos sons (distorsió, substitució, omissió), i absència d'influències en i d'altres fonemes adjacents o propers.
Cal tenir en compte altres casos en què hi ha problemes en la percepció i el reconeixement dels sons que també motiven algun error de selecció i combinació de fonemes a l'hora de formar paraules. Així en un quadre de dislàlia s'observen problemes per articular determinats sons fonètics i/o per seleccionar-los i combinar-los en formar paraules.

Com la treballem amb els infants?

Amb els infants la treballem a través del buf i nosaltres hem creat una activitat i un recurs per a poder explicar-vos un exemple de com ho aplicariem a l'aula. 

Tipus de recurs i d’activitat

El nostre recurs està dedicat al treball del buf i l’elaborarem nosaltres mateixes.
Consisteix a agafar una caixa de sabates de cartó i en una punta de la caixa crearem una porteria de futbol amb plastilina o cartolina i dintre de la caixa hi haurà una pilota de ping pong.
L’activitat consistirà a què l’infant, amb l’ajuda d’una canyeta de plàstic, bufarà i haurà de moure la pilota i encerta-la a la porteria.

Fitxa de l’activitat

Nom de l’activitat: La caixa del buf
Nombre de participants: grups de 4 infants
Edat:
4-5 anys
Durada:
20 minuts
Ubicació:
Aula
Objectius:
·Incentivar el buf
·Desenvolupar la capacitat de bufar
·Mesurar la força del buf
·Fomentar el treball en grup
Material:
·Capsa de sabates
·canyetes
·Pilota de ping-pong
Descripció:

Abans de començar l’activitat, l’educador/a explicarà als infants què és el buf i per a que serveix.
A continuació dividirem la classe en grups de 4 nens i nenes per poder fer millor l’activitat.
Cada grup es posarà en una taula on hi haurà el material de l’activitat: una caixa de sabates amb una porteria, una pilota de ping-pong i una canyeta per a cada infant.
L’exercici consisteix en, fent servir la canyeta i el buf, fer que la pilota entri en la porteria. No es podrà utilitzar cap altre tècnica per “marcar” gol que no sigui el buf.

Per motivar als infants es pot planejar com si fos una competició entre els diversos grups, durant un determinat temps ( 3 minuts) qui marqui més gols, guanya.

Per finalitzar l’activitat, es farà el recompte dels gols marcats a cada grup i es veurà quin ha marcat més gols. Com a premi donarem gomets verds al grup guanyador.
Avaluació:
Avaluarem l’activitat a partir d’una taula

Si
No
Li costa
Bufa adequadament



Controla la força del buf



Treballa en grup






Fitxa del recurs

Recurs:
Treball del buf
Objectius:
-       Treballar el buf a partir del joc
-       Corregir i/o millorar la dislàlia
-       Controlar el buf
Execusió del recurs:
Farem una capsa en la que posara: Caixa del buf i dins, ficarem un camp de futbol en el que els infants amb canyetes hauran de bufar una pilota (de ping-pong) i ficar-la dins d’una porteria.
Materials:
-       Plastilina
-       Capsa de sabates
-       Pilota de ping-pong
-       Canyetes
-       Retoladors                          
Variacions:
-       Si un infant té dificultats visuals, tindrà un suport d’una persona que li vagi indicant si va ben encaminat o no.
-       Si un infant té dificultats auditives, no tindrà cap problema per realitzar l’activitat.
-       Si hi ha algun infant amb discapacitats motrius, adaptarem el lloc on realitzar l’activitat per a que pugui accedir i aproparem la capsa a l’infant.
Avaluació del recurs:
Aquesta avaluació, es realitzarà un cop s’hagi acabat l’activitat per veure si la podem tornar a fer o no. La realitzarà l’educador/a a nivell grupal i dependrà d’això el fet de realitzar modificacions, treure l’activitat o continuar tal i com està plantejada.

SI
NO
-       S’ha treballat el buf a partir del joc?


-       S’ha corregit i/o millorat la dislàlia dels infants? (per poder contestar a aquesta pregunta s’haurà de realitzar més d’una sessió)


-       S’ha controlat el buf al final de l’activitat?










No hay comentarios:

Publicar un comentario