lunes, 15 de mayo de 2017

Plàstica a l'educació infantil












1. Experimentació amb papers

Nom:

Experimentació amb papers
Tècnica:

-       Esquinçat
-       Arrugat
-       Experimentació
Edat:
Per realitzar aquesta   activitat la podem fer amb infants a partir de 2 anys, però a partir dels 3 anys ja els hi podem introduir conceptes lògic-matemàtics.
Data:

30/09/2016
Objectius:
-   Conèixer i diferenciar els diferents tipus de papers: cartolina, paper d’alumini, paper cel·lofana, paper xarol, paper de revista, paper de diari, paper Pinotxo i paper de seda.
-       Conèixer i diferenciar les diferents textures dels papers: llis, suau, rugós i aspre.
-       Diferenciar els papers pel que es pot fer amb ells.
-       Fer servir la tècnica de l’esquinçat.
-       Fer servir la tècnica de l’arrugat.
-       Diferenciar entre opac i translúcid.
Materials:
-       Paper de seda

-       Paper cel·lofana

-       Paper xarol

-       Paper Pinotxo

-       Paper de revista

-       Paper de diari

-       Paper d’alumini

-       Cartolina

Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn.
-          Temporització: Primer trimestre.
-          Centre d’interès: Els papers.
Element motivador
Per treballar els tipus de papers abans de realitzar l’activitat i durant l’activitat els hi anirem explicant una història.
Organització
-          Durada: Mig matí, abans d’anar al pati. 30 min. per realitzar l’activitat i 15 min. per la història.
-          Espai: A l’aula i al pati.
-          Agrupament: En petits grups, tal i com estan asseguts.
Procediment
Ensenyar als infants la capsa amb els papers, repartir un paper per a cada infant i, explicar-los quin tipus de paper és, si pesa molt o poc, la manera d’esquinçar-lo, la seva   textura, el seu color, si és opac o translúcid, si s’arruga al aixafar-lo, el soroll que fa al aixafar-lo, si embruta les mans o no, entre d’altres. Quan ja s’hagi explicat aquest tipus de paper continuarem amb un altre i, farem el mateix procediment amb tots (paper xarol, paper de revista, paper de diari, paper Pinotxo, paper cel·lofana, cartolina, paper d’alumini i paper de seda).
Un cop s’hagin realitzat tots els papers ensenyarem un paper i preguntarem quin és, segons el que ens diguin posarem una etiqueta amb el nom del tipus de paper per a què les fades ho sàpiguen reconèixer. Per tant, ho farem amb tots els tipus de papers i, desprès els col·locarem un altre cop dins de la capsa.
Finalment, quan ja estiguin tots els papers a la capsa anirem al pati a deixar la capsa sota un arbre per a què quan vinguin les fades se la puguin emportar i tinguin coneixement de cada tipus de paper.

Avaluació

Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Coneix i diferencia els diferents tipus de papers? (cel·lofana, xarol, cartolina, diari, revista, Pinotxo, seda i alumini)





Coneix i diferencia les diferents textures? (llis, suau, rugós i aspre)





Diferencia els papers pel que es pot fer amb ells?





Fa servir la tècnica de l’esquinçat?





Fa servir la tècnica de l’arrugat?





Diferencia entre opac i translúcid?





  
2. Esquincem els papers

Nom:
Esquincem els papers
Tècnica:
-          Esquinçat
-          Enganxat
Edat:
-   Es pot iniciar a partir dels 18 mesos amb papers que no oposin massa resistència
-  A partir del 18 mesos amb cola de barra, amb ajuda de l’educador/a.
Data:

07/10/2016
Objectius
-          Fer servir la tècnica de l’esquinçat.
-          Fer servir la tècnica de l’enganxat.
-          Diferenciar els diferents tipus de papers.
-          Coordinar els moviments.

Materials
-          Diferents tipus de papers (seda, cel·lofana, alumini...)
-          Cola de barra
-          Una fitxa amb un dibuix ja realitzat (donem a escollir entre dos).
Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn
-          Temporització: Segon trimestre
-          Centre d’interès: Les estacions de l’any
Element motivador
Una cançó relacionada amb l’estació de l’any en la que ens trobem, l’hivern.
-          L’hivern ha arribat
Organització
-          Durada: 30 min. Aprox.
-          Espai: L’aula.
-          Agrupament: Asseguts en grups de 5-6 persones com habitualment a classe.

Procediment
En una cartolina DinA4  realitzem un dibuix (en el nostre cas el realitzem nosaltres).
Un cop estigui el dibuix, esquinçarem papers de fins a cinc tipus per poder pintar amb ells el dibuix.
Quan ja estiguin esquinçats amb cola de barra enganxarem els papers al dibuix i ja tindrem la nostra obra d’art!

Avaluació
Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Fa servir la tècnica de l’enganxat?





Fa servir la tècnica de l’esquinçat?





Diferencia els diferents tipus de papers?





Coordina els moviments?








 3. Viatgem en globus

Nom:

Viatgem en globus
Tècnica:

-       Arrissat
-       Picat
-       Enganxat
Edat:

A partir de 3anys.
Data:

25/11/2016
Objectius:
-       Fer servir la tècnica de l’arrissat
-       Fer servir la tècnica del picat
-       Fa servir la tècnica de l’enganxat
-       Utilitzar els materials de manera acurada
-       Fer servir la imaginació per combinar les tècniques
-       Utilitzar diferents tipus de papers



Materials:

-       Paper de seda
-       Paper cel·lofana
-       Paper xarol
-       Paper Pinotxo
-       Cartolina
-       Punxó 
-       Estoreta
-       Cola de barra

Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn.
-          Temporització: Primer trimestre.
-          Centre d’interès: Els papers.
Element motivador
Per treballar el picat i l’arrissat abans de realitzar l’activitat i durant l’activitat posarem la cançó:
-          Un globus
Organització
-          Durada: 45 min.
-          Espai: A l’aula.
-          Agrupament: En petits grups, tal i com estan asseguts.
Procediment
1. Dibuixar el globus (en el cas dels infants s’ho donarem ja dibuixat).
2. Punxar per les línies del globus sense trencar el paper, només marcant.
3. Punxar per les línies del globus trencant un tros.
4. Tallar trossets de paper i fer l’arrissat.
5. Tallar trossets de paper amb el punxó per decorar el globus.
6. Enganxar tots el trossets de paper, els arrissats també.

Avaluació

Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Fa servir la tècnica de l’arrissat?





Fa servir la tècnica del picat?





Fa servir la tècnica de l’enganxat?





Fa servir la imaginació per combinar les tècniques?





Utilitza els diferents tipus de papers?





Fa servir el material de manera acurada?






4. L’estrella de la tardor

Nom:
L’estrella de la tardor
Tècnica:
-          Perforat
-          Fregat
Edat:
A partir dels 3 anys
Data:
04/11/16
Objectius
-          Fer servir la tècnica del perforat
-          Fer servir la tècnica del fregat
-          Utilitzar els materials de manera acurada

Materials:
-          Fulles
-          Cartró
-          Llana
-          Cartolines
-          Perforadora de formes
-          Paper vegetal
-          Celo
-          Cola de barra
-          Ceres
-          Tisores

Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn
-          Temporització: Primer trimestre
-          Centre d’interès: La tardor
Element motivador
Sortida per anar a buscar fulles al carrer.

Organització
-          Durada: 2 hores repartides en dues sessions.
-          Espai: A l’aula i al carrer.
-          Agrupament: En petits grups, tal i com estan asseguts. I per anar a buscar fulles en parelles.
Procediment
Per realitzar-ho d’una manera més acurada ho realitzarem en dues sessions.
-          1ª Sessió: Fregat
1.    Anem al carrer a buscar fulles que trobem pel terra.
2.    Les fiquem a una bossa/cistell.
3.    Quan arribem a classe ens fiquem en petits grups tal i com ens asseiem normalment i les educadores reparteixen les fulles.
4.    Amb una cartolina blanca freguem sobre de la fulla amb una cera i quedarà la fulla plasmada a la cartolina.
5.    Fem el mateix procediment amb el paper vegetal i quedaran més fulles plasmades al paper.
6.    Enganxem les fulles de paper vegetal a la cartolina amb celo.
-          2ª Sessió: Perforat
1.    Expliquem que dalt del cel hi ha moltes estrelles i que a la tardor també surten quan es fa de nit.
2.    Agafem cartró dibuixem una estrella i la retallem.
3.    A cada punta de l’estrella li fem un forat amb un llapis, és a dir, perforem.
4.    Quan ja estiguin tots els forats passem els hi passem llana per ells.
5.    Finalment, enganxem amb celo l’estrella al fregat de la tardor que teníem ja realitzat anteriorment.
Avaluació
Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Fa servir la tècnica del perforat?





Fa servir la tècnica del fregat?





Utilitza els materials de manera acurada?







 5. Plastilina creativa

Nom:
Plastilina creativa
Tècnica:
-          Modelatge
Edat:
A partir de 12 mesos
Data:
11/11/16
Objectius:
-          Fer servir la tècnica del modelatge
-          Crear figures a partir de la imaginació
-          Utilitzar el material de forma acurada



Materials
-          Plastilina
-          Galets
-          Escuradents
-          Vernís
Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn.
-          Temporització:En qualsevol trimestre, en aquest cas, primer trimestre.
-          Centre d’interès:La tardor
Element motivador
Posarem una cançó de fons mentre realitzem l’activitat:
-          Cargol treu banya
I també, mentre fem boles o xurros amb la plastilina cantarem diverses cançons com per exemple:
-          Bola boleta

Organització
-          Durada: 1h depenent del interès.
-          Espai: A l’aula.
-          Agrupament: En petits grups, tal i com estan asseguts.
Procediment
-          Per realitzar el cargol
1.    Indiquem als infants que ho vagin fent mentre que l’anem fent nosaltres, per a què, d’aquesta manera, puguin veure-ho de manera més visual i entenedora i els hi ajudarem o pararem en el cas que faci falta.
2.    Primer realitzarem el cargol.
3.    Farem un xurro amb una plastilina d’un color.
4.    D’aquest xurro sortiran dues antenes.
5.    Amb plastilina de color blanc farem dues boletes petites i amb plastilina de color negre dues boletes encara més petites i aquestes boletes les farem servir com a ulls.
6.    Quan ja estigui tot enllestit posarem un galet al mig del cargol per a que sigui la seva closca.
7.    Finalment,  envernissar el cargol sencer.
-          Creativitat
Desprès d’haver realitzat el cargol els hi deixarem lliurement que escullin quin animal, ninot, objecte... vulguin fer amb la plastilina.
En el meu cas, vaig realitzar en Pingu i ho deixaria com a mostra.
1.    Realitzar una bola gran de plastilina negra.
2.    Fer una bola petita de petita de plastilina negra.
3.    Realitzar mig cercle de plastilina blanca.
4.    Fer dues boletes petites de plastilina blanca.
5.    Realitzar dues boletes encara més petites de plastilina negra.
6.    Fer dos xurros de plastilina negra.
7.    Realitzar dos xurros gruixuts i petits de plastilina taronja.
8.    Fer una boleta taronja i donar-li forma de boca.
9.    Finalment, envernissar el Pingu sencer.

Avaluació
Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Fa servir la tècnica del modelatge?





Crea figures a partir de la imaginació?





Utilitza els materials de forma acurada?






6. Experimentem

Nom:
Experimentem
Tècnica:
-          Experimentar

Edat:
A partir de 8 mesos
Data:
13/01/17
Objectius
-          Experimentar amb els diversos ingredients: Xocolata desfeta, nata, melmelada de maduixa i gelatina de sabors
-          Fer servir la psicomotricitat fina
-          Tenir cura del nostre espai
-          Tenir una higiene acurada
  
Materials:
-          Xocolata desfeta
-          Melmelada de maduixa
-          Nata
-          Fulls DINA3
-          Tisores
-          Llapis
-          Regla
-          Grapadora
-          Gelatina de sabors

Contextualització
-          Àrea: Descoberta de l’entorn
-          Temporització: En qualsevol trimestre, en aquest cas, el primer trimestre.
-          Centre d’interès: La cuina
Element motivador
Els barrets de cuiners i la cançó: 
-          Sóc un cuiner
Organització
-          Durada: 1h, depenent del interès i l’edat.
-          Espai: A l’aula.
-          Agrupament: En petits grups, tal i com estan asseguts.
Procediment
Primer de tot ambientarem als infants com si fossin a cuinar, els hi posarem bates i barrets de cuiners (realitzats per nosaltres prèviament).

Desprès, posarem paper de mural a les taules per a que no s’embrutin.
Aleshores, repartirem en un grup xocolata desfeta, en un altre melmelada de maduixa i nata i en un altre gelatina i, anirem variant de taules per a que els infants puguin experimentar amb totes les possibilitats d’ingredients.
Per finalitzar l’activitat, cal netejar-se les mans i, depenent de l’edat el seu espai.
Avaluació
Ítems
Si
No
A vegades
Li costa
Observacions
Experimenta amb: Xocolata desfeta, nata, melmelada de maduixa i gelatina de sabors?





Té una higiene acurada?





Té cura del seu espai?





Fa servir la psicomotricitat fina?







No hay comentarios:

Publicar un comentario